Ondanks dat vrouwen (bijna) dezelfde rechten hebben als mannen tegenwoordig, is dit soms nog wel een lastig onderwerp op de werkvloer. Daar lijken mannen nog altijd meer macht te hebben dan vrouwen. Hoe zorg je er als vrouw dan voor dat je meer gehoord wordt op werk en serieus genomen wordt? De eerste tip krijg je al cadeau: kleed je professioneel. Draag een pak, een business tas dames en straal zelfvertrouwen uit.

De juiste houding

Wist je dat 90 procent van wat je zegt niet gaat om je woorden, maar om je houding? Hiermee worden oogcontact, gebaren, uitstraling en de toon bedoeld. Als je met een kromme rug en een t-shirt en kort rokje iets heel zachtjes zegt, word je gegarandeerd niet serieus genomen. Maar als je er zelfverzekerd staat met je business tas dames of één van je leren laptoptassen en je zegt het op een duidelijke toon, is de kans veel groter dat ze je serieus nemen.

Zelfvertrouwen opbouwen

Heb je niet veel zelfvertrouwen? Dan is het natuurlijk lastig om te doen alsof dit wel het geval is. Gelukkig is hier wat aan te doen. Je kunt bijvoorbeeld een assertiviteitstraining volgen of krik je communicatievaardigheden op bij een gedragscoach. Maar ook je uitstraling kan wonderen doen voor je zelfvertrouwen. Koop een mooi pak en een business tas dames of één van de leren laptoptassen die je collega’s ook hebben en ga eens met een rechte rug en schouders naar jezelf kijken in de spiegel. En dan mag je best trots zijn op jezelf!

En het belangrijkste is om veel te oefenen! Want alleen daarmee kun je leren om zelfvertrouwen te kweken en dit toe te passen op de werkvloer. Oefen je houding, je toon en je zult merken dat dit steeds beter wordt. En het is oké om fouten te maken en je tijd te nemen met oefenen. Dat hoort er natuurlijk bij.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.