Waarschijnlijk heb je vast al wel eens gehoord van zoekmachineoptimalisatie. Een onderdeel van online marketing dat er voor zorgt dat jouw website op een organische manier hoog in de rankings zal staan van zoekmachines als Google, wat zal leiden tot meer en relevant verkeer naar jouw website. Een belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding, je kunt namelijk het perfecte bericht schrijven, maar als een zoekmachine er niet minstens één link naar kunnen volgen, dan zal je hoogstwaarschijnlijk dagen lang tevergeefs zitten te wachten. Google heeft namelijk links van andere websites nodig om het bericht te vinden. Hoe meer, hoe beter, maar omdat niet elke link evenveel waard en sommige zelfs een negatieve invloed kunnen hebben is het belangrijk om eerst een linkbuilding strategie uit te werken.
Hoe maak je een linkbuilding strategie?
De twee belangrijkste redenen om te beginnen met linkbuilding is dat wanneer je dit volgens een goede strategie doet er meer relevant verkeer naar jouw website zal stromen en dat het zoekmachines zal helpen om te begrijpen waar jouw website over gaat, wat mogelijk kan leiden tot meer verkeer en een hogere ranking. Implementeer je geen goede strategie of doe je niet aan linkbuilding, dan zullen jouw concurrent hoger scoren.
Om te beginnen met linkbuilding is het verstandig om te beginnen met een analyse van het linkprofiel van jouw website of webshop om zo een goed overzicht te creëren van de huidige situatie en de verbeterpunten. Op basis hiervan zal er worden gekeken hoe het linkprofiel het beste versterkt kan worden en op welke zoekwoorden je moet gaan focussen. Wanneer je dit hebt gedaan is het tijd om linkjes uit te zetten en dan zijn er een paar focuspunten.
- Kwaliteit, niet kwantiteit: het gaat er niet om om zoveel mogelijk linkjes naar een website te krijgen, maar om de kwaliteit van de links. Let hierbij op de autoriteit van de websites en relevantie.
- Natuurlijk linkprofiel: gebruik verschillende linkbuilding technieken om zo de backlinks op een natuurlijke wijze te verdelen. Dit is wat Google wil zien en wanneer je dit niet correct uitvoert zal je gestraft worden en je zichtbaarheid afnemen.
Ga je dit uitbesteden dan zal je vaak de keuze uit meerdere linkbuilding pakketten hebben, maar dan blijft het belangrijk om te kijken of deze voldoen aan bovenstaande punten. Houd ook in je achterhoofd dat net als SEO, linkbuilding een investering is voor op de lange termijn en dus doorzettingsvermogen, geduld en moeite zal vergen.