Werk je in een kledingwinkel, of ben je het misschien van plan? Dan is het wel zo prettig dat je weet hoe je verkoopgesprekken voert in een winkel. Het werken in een kledingzaak bestaat niet alleen uit het netjes presenteren van de artikelen en het bijhouden van de voorraad. Het draait ook om het klantcontact, de service en natuurlijk het zoveel mogelijk verkopen van kleding. Met onderstaande tips weet je zeker dat je een succesvolle verkoper wordt!

1.Maak klant contact

Begroet iedere klant die de winkel binnenkomt, het geeft de klant een welkom gevoel. Zo durven klanten ook sneller om hulp te vragen. Vergeet ook niet te glimlachen bij het begroeten. Alleen een leuke glimlach zorgt er al voor dat je klant de winkel positiever beoordeelt. Dus zet die glimlach vanaf nu op je gezicht.

2.Maak het je klant gemakkelijk

De belangrijkste reden dat consumenten kopen is gemak. Het is belangrijk om drempels weg te nemen. Klanten hebben geen zin om moeite te doen. Zorg dat alle producten gemakkelijk  te pakken, te bekijken en te passen zijn. Het argument dat een bezoeker heus wel om hulp vraagt, gaat slechts voor een klein gedeelte op. Hoe vaak ben jij een winkel uitgelopen omdat je dacht ‘ik koop het wel bij die andere winkel’. Hoe gemakkelijker het je jouw klanten maakt, hoe sneller ze iets zullen kopen!

3.Geef een comfortabel gevoel

Keer op keer wijzen onderzoeken uit dat de bezoeker die langer in de winkel blijft, meer geld uitgeeft. Een grote reden waarom de klant meer tijd doorbrengt in een zaak is dat de persoon zich comfortabel voelt. Een warm welkom, een bepaalde thuissfeer en orde is dus erg belangrijk in een kleding winkel om het koopgedrag te stimuleren.

4.Stel vragen

Als verkoper moet je niet een product proberen aan te smeren aan de klant. Stel open vragen en toon juist interesse in de klant. Zo kom je achter de wensen en behoeftes van de klant en kun je hier goed op inspelen. Vraag de klant bijvoorbeeld wat zijn of haar ervaringen zijn met het artikel dat ze willen kopen. Doe niet te snel aannames maar probeer te luisteren naar je klant. Dit doe je door in het gesprek de klant zoveel mogelijk aan het woord te laten. 

5.Toon je passie

Klanten zijn ook erg gevoelig voor een gun factor.  Iemand die (bijna) staat te springen van enthousiasme over zijn vak, kan gemakkelijk veel meer verkopen. Laat passie zien en dat je het oprecht leuk vindt om te werken in deze branche. Het enthousiasme werkt aanstekelijk. Krijg je helemaal zin om nu ook kleding te verkopen? Er wordt genoeg winkel personeel gezocht. Ben jij de nieuwe top verkoper van de stad? Solliciteer snel want er wordt personeel gezocht in Amsterdam!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.