Wil jij een deurwaarder inschakelen? Een openstaande factuur of rekening is hier nog geen reden voor. Zelfs als je weet dat de debiteur niet gaat betalen ben je wettelijk verplicht om de debiteur minimaal twee weken de tijd te geven om de betaling in orde te maken. Daarbij moet je wel vooraf aangeven aan de debiteur wat de consequenties zijn als hij of zij na die tijd nog steeds niet betaald. Zoals het uit handen geven van het incassotraject en de kosten die hiermee gepaard gaan.
Regels voor particuliere
Je kunt niet zomaar een deurwaarder inschakelen je moet voordat je er een neemt wel eerst een aantal stappen doorlopen. Vooral wanneer jouw debiteur een particulier is, dan gelden er namelijk strenge regels. Zo moet je hem of haar eerst een betalingsherinnering en een aanmaning te sturen. Wanneer je deze stappen uit handen wilt geven kun je hiervoor een boekhouder of incassobureau inschakelen. De meeste deurwaarders werken met een incassobureau samen. De betalingsherinnering is een bericht waarin je degene die nog niet betaald heeft erop wijst dat hij de factuur nog moet betalen. Wanneer hier niet op gereageerd wordt, dan kun je een aanmaning sturen. Hierin geef je aan dat dit de laatste kans is om het bedrag zonder extra kosten te voldoen.
Regels zakelijke afnemers
Wanneer je nog geld moet ontvangen van zakelijke afnemers gelden er andere regels. Hiervoor gelden namelijk minder strenge regels. Dit komt omdat zij niet worden beschermd door de Wet Incassokosten. Feitelijk mag je bij zakelijke afnemers direct het incassotraject starten. Hierbij moet je wel rekening houden met de wettelijke betaaltermijn van dertig dagen. Wanneer de debiteur niet betaald, mag je op dag 31 een deurwaarder inschakelen. Dat deze regels anders zijn dan bij particuliere betekent niet dat je deze ook moet opvolgen. In de praktijk komt het namelijk vaker voor dat ondernemers ervoor kiezen om dezelfde procedure te hanteren als bij particulieren.